توسعه تجارت آزاد در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، توسعه تجارت آزاد در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.

به گزارش صدای بورس، محمد علی دهقان دهنوی در نشست با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اعزام رایزنان بازرگانی به بازارهای صادراتی هدفمند می شود، گفت: به منظور شناخت بهتر بازارها و توسعه صادرات غیرنفتی، روند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی به صورت هدفمند دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: الگوسازی برای همکاری‌ها بین اتاق ایران ضروری است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نواقص زیادی در پروسه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری وجود دارد و طبق برآوردهایی صورت گرفته این اقدام هدفمند دنبال نمی‌شود. بنابراین در قدم اول باید وظایف رایزنان را بشناسیم و از آنها بخواهیم که در چارچوبی مشخص عمل کنند. نظارت بر عملکرد رایزنان نیز بسیار مهم است. در این راستا هر فردی که شما می‌شناسید را معرفی کنید و برای این منظور به تفاهم‌نامه نیاز نیست.

دهقان‌دهنوی همچنین تاکید کرد افراد معرفی شده از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران براساس استانداردها و شاخص‌های مدنظر مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند و در نهایت رایزنان بازرگانی کشورهای هدف صادراتی انتخاب می‌‍شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت مدیریت امروز در دستگاه‌های دولتی را مدل آتش‌نشان‌ها دانست و گفت: مدیران باید بتوانند بیاندیشند و برنامه‌ریزی کنند؛ اما امروز حجم اتفاقات به حدی است که زمان کم می‌آوریم.

دهقان‌دهنوی به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات اشاره کرد و آن را رو به جلو در راستای انتظارات بخش خصوصی توصیف کرد. به باور او فرصتی برای فعالان اقتصادی شکل گرفته است که باید استفاده شود.

این مقام مسئول افزود: سه هدف را دنبال می‌کنم؛ اول تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات‌محوری در تولید.

وی وجود متولیان متعدد در حوزه تجارت را یکی از عوامل اختلال در صادرات برشمرد و کاهش موانع در برابر تجارت را هدف سازمان معرفی کرد و اظهار داشت: باید نظارت پسینی را جایگزین مانع‌تراشی کنیم.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در امر توسعه تجارت را ضروری دانست و تمرکز روی این دو حوزه را به عنوان اولویت سازمان برشمرد.

وی بیان داشت: یک مرکز آموزشی را در سازمان ایجاد خواهیم کرد تا گواهی‌نامه بدهد و برای این گواهی‌نامه جایگاه تعریف کنیم. در حوزه پژوهش هم به کار زیادی نیاز است و باید همین امروز شروع کنیم. شناسایی بازار، شناسایی موانع، استراتژی حضور، بحث‌های لجستیک، موضوعات گمرکی و مرزی و غیره مواردی هستند که باید در پژوهش‌های خود ببینیم؛ نمی‌شود بدون برنامه حرکت کنیم.

دهقان‌دهنوی از فعالان اقتصادی خواست تا برای توسعه تقویت صادرات در هر حوزه تخصصی، یک مدل ارائه دهند.معاون وزیر صمت یکی از راه‌های رشد صادرات را اعتماد به بخش خصوصی و نظارت بر عملکرد صادرات و مقابله با متخلفان به جای ایجاد مانع در برابر کل صادرات برشمرد.

منبع:فارس

کد خبر 506692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =